اخبار

افتتاح پروژه ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) توسط ریاست محترم جمهوری

پروژه ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در روز 4شنبه مورخ 98/3/29 با حضور حجه الاسلام دکتر روحانی رئیس جمهور محترم افتتاح شد.
در این مراسم که وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و سایر مسئولین کشوری نیز حضور داشتند، حجه الاسلام و المسلمین دکتر روحانی رئیس جمهور محترم گفت: صنعت هوایی در کشور، بهترین وسیله و مسئله هوایی یکی از حقوق ملت ایران است که امروزه باعث تسهیل در سفرها شده است. ترانزیت و گردشگری 2 امتیاز بزرگ جغرافیایی ایران است و امروزه با خودکفایی شاهد این هستیم که یک ترمینال ایرانی با مصالح و تجهیزات ایرانی داریم. امسال هم بودجه های لازم برای پروژه های عمرانی داده شده و تا 2 سال آینده 400 هزار واحد مسکونی به مردم تحویل داده خواهد شد. علاوه بر آن انشاءالله تا پایان تابستان، بخش اول آزادراه تهران - شمال افتتاح خواهد شد. همچنین دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی و سایر دست اندرکاران اجرای این پروژه ملی، تشکر و قدردانی نمود.
سپس در ادامه مراسم آئین افتتاح پروژه ترمینال سلام، آقای مهندس اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی گفت: انشاءالله در تیرماه پروازهای این ترمینال شروع شده و پروازهای حجاج از این ترمینال انجام می شود. با افتتاح این ترمینال دو بخش ترمینال شماره 1 که برای پروازهای خارجی استفاده می شد، به پروازهای داخلی اختصاص می یابد.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم، آقای مهندس سعیدی کیا رئیس محترم بنیاد مستضعفان با اشاره به تحریمهای سخت بین المللی گفت: گرچه در زمان اجرای این پروژه، در شرایط تحریم بسیار سختی به سر می‌ بردیم، اما با هماهنگی کامل بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی پروژه به نتیجه رسید. با وجود تغییرات مد نظر وزارت راه و شهرسازی در مدت کمتر از 2 سال توانستیم این پروژه عمرانی بی نظیر در کشور را به مرحله افتتاح برسانیم. در این پروژه از حداکثر امکانات داخلی استفاده شده و پروژه ‌ای با این ابعاد و این تجهیزات و تکنولوژی، برای اولین بار در نوع خود در کشور اجرا شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این پروژه نماد همکاری خوب بین دو دستگاه است که می‌تواند الگویی برای سایر پروژه ‌های مشابه در کشور باشد. امیدوارم این پروژه ثمرات خوبی را برای مردم به همراه داشته باشد.
شایان ذکر است پروژه ترمینال بین المللی سلام از سال 1389 شروع شد، اما به دلیل عدم تامین مالی مورد نیاز پروژه، مدت زیادی متوقف بود و سرانجام در سال ۱۳۹۴ طی مذاکراتی بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی، مقرر گردید این پروژه به صورت BLT توسط بنیاد مستضعفان انجام شود. در ادامه روند اجرای پروژه، وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفت تغییراتی در پروژه ترمینال سلام ایجاد کند و ظرفیت این ترمینال را از ۴ میلیون نفر به ۵ میلیون نفر در سال افزایش دهد که طی توافقات انجام شده سرانجام بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۹۶ احداث ترمینال بین المللی سلام را آغاز نمود.
بنا بر اعلام آقای مهندس خواجه دلویی معاون محترم توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان، این پروژه توسط پیمانکاران و شرکتهای زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع و ظرف مدت ۱۶ ماه در کمترین زمان ممکن و با سرمایه گذاری تقریبی 650 میلیارد تومان اجرا شده است که طی قرارداد فیمابین بنیاد و وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت طراحی، ساخت و همچنین تامین منابع مالی توأمان بر عهده بنیاد مستضعفان واگذار و مقرر شد بازگشت سرمایه گذاری بنیاد از طریق درآمد‌های شهر فرودگاهی در حسابی تجمیع ‌شود و با سودی 3 درصد بالاتر از تسهیلات بانکی به بنیاد مستضعفان پرداخت گردد.
وی با اشاره به اینکه این فرودگاه از لحاظ تجهیزات و فناوریهای بکار رفته، در کشور پیشرو است، یادآور شد: پروژه ترمینال سلام ثابت کرد در شرایط تحریم، فنی‌ ترین پروژه ‌های کشور را می ‌توان با حداقل منابع و با اتکا بر توان و تخصص داخلی به انجام رساند. بنیاد مستضعفان تجربه فرودگاه سازی در این وسعت با سیستمهای هایتک را به صورت کامل در کشور نهادینه کرد و برخی سیستمهای خودکنترلی این فرودگاه در هیچیک از فرودگاههای کشور وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم این تجربه را در اختیار کشور‌های منطقه به ویژه همسایگانمان قرار دهیم.
 
۱۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۵۴۸

  • ترمینال سلام

  • ترمینال سلام

  • ترمینال سلام

  • ترمینال سلام

  • ترمینال سلام

  • ترمینال سلام

  • ترمینال سلام

  • ترمینال سلام

Loading

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


نشانی : تهران ، بزرگراه رسالت ، نرسیده به بلوار آفریقا ، بنیاد مستضعفان ، ساختمان مرکزی ،     طبقه دهم
 
تلفن : ۸۸۸۸۰۲۲۵ ، ۵-۸۸۷۹۸۲۴۴
 
کد پستی : ۱۵۱۹۶۱۳۵۴۰
 
info@payasamanpars.ir