اخبار

افتتاح سد سرنی در استان هرمزگان با حضور وزیر محترم نیرو

آئین افتتاح و بهره برداری از سد مخزنی سرنی و سامانه انتقال آب و تأسیسات تصفیه خانه این سد، در روز شنبه مورخ 98/11/26 با حضور آقای دکتر اردکانیان - وزیر محترم نیرو - در شهرستان میناب واقع در استان هرمزگان برگزار گردید.
در این مراسم که استاندار هرمزگان، مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مدیر عامل هلدینگ پایا سامان پارس، مدیر عامل شرکت ملی ساختمان (بعنوان پیمانکار اجرای پروژه) و سایر عوامل اجرایی پروژه نیز حضور داشتند، آقای دکتر اردکانیان ضمن اشاره به پویش #هر¬هفته_¬الف_ب_ایران گفت: همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س) و هفدهمین هفته از این پویش به استان هرمزگان سفر کرده ‌ایم. در این پویش ۱۵۷ پروژه با سرمایه گذاری ۲۳ هزار میلیارد تومان در ۲۴ استان کشور افتتاح شده است و تا پایان سال نیز ۷۰ پروژه دیگر با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان در ۱۰ استان دیگر افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه افزود: در استان هرمزگان ۴ پروژه افتتاح می ‌شود که مهمترین آن، سد مخزنی سرنی با هدف تأمین نیاز آب شرب منطقه است که مورد بهره برداری قرار گرفت. حجم مخزنی این سد ۶۱ میلیون متر مکعب با سرمایه گذاری ۱۷۱ میلیارد تومان می باشد که وارد مدار تأمین آب شرب گردید.
وزیر نیرو در ادامه اظهار داشت: با بهره برداری از این سد، حدود ۴۰ میلیون متر مکعب از ۶۱ میلیون متر مکعب حجم مخزن آب شیرین ذخیره داریم و امیدواریم با مصرف صحیح آب، کماکان از تابستانهای پیشِ رو بدون مشکل عبور کنیم.
در بخش دیگری از این مراسم، آقای مهندس مرادی (مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران) با اشاره به بارندگیهای سیل ‌آسا در منطقه جنوب شرق کشور طی ماه گذشته، یادآور شد: سد سرنی طی بارندگی اخیر در جنوب شرق کشور، سیلاب مهیبی با دبی متوسط ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه را مهار کرد و توانست طی دو مرحله حدود ۴۵ میلیون متر مکعب آب را مهار کند که اگر این حجم آب مهار نمی‌ شد، به روستاهای پایین ‌دست خسارات سنگینی وارد می ‌کرد.
همچنین در این مراسم، به پاس مشارکت شرکت ملی ساختمان در راستای تحقق اهداف صنعت آب کشور و همچنین تلاشهای صورت گرفته در زمینه اجرای این طرح عظیم ملی، لوح تقدیری توسط وزیر محترم نیرو به مدیر عامل شرکت ملی ساختمان اهداء گردید.
شایان ذکر است سد سرنی در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی میناب در حوضه آبریز اصلی خلیج ‌فارس و دریای عمان، بر روی رودخانه سرنی احداث شده است که از قلل رشته ‌کوه «بشاگرد» سرچشمه گرفته و به دریای عمان می ‌ریزد. 
این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج آن ۴۶۰ متر، عرض تاج آن ۱۲ متر، ارتفاع از پی ۵۲ متر، طول سرریز ۱۷۰ متر، عرض سرریز 43/5 متر، عرض در پی ۲۸۰ متر، طول تونل انحراف ۲۷۵ متر و حجم بدنه سد بیش از 1/8 میلیون متر مکعب بوده و از دیماه سال ۱۳۹۴ احداث آن آغاز شده است.
اعتبار اجرای این طرح به میزان 86 میلیون یورو از محل وام بانک توسعه اسلامی تأمین شده است. خط انتقال آب این سد به طول ۳۸ کیلومتر با لوله ‌هایی به قطر ۱۰۰۰ میلی ‌متر ساخته شده است و قابلیت انتقال ۱۲ میلیون متر مکعب آب در سال را دارد.
گفتنی است به واسطه اجرای این طرح، اشتغال بومی برای ۱۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۳000 نفر بصورت غیرمستقیم در استان هرمزگان ایجاد شده است.
 
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۸۲۰

  • افتتاح سرنی

  • افتتاح سرنی

  • افتتاح سرنی

  • افتتاح سرنی

  • افتتاح سرنی

Loading

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


نشانی : تهران ، بزرگراه رسالت ، نرسیده به بلوار آفریقا ، بنیاد مستضعفان ، ساختمان مرکزی ،     طبقه دهم
 
تلفن : ۸۸۸۸۰۲۲۵ ، ۵-۸۸۷۹۸۲۴۴
 
کد پستی : ۱۵۱۹۶۱۳۵۴۰
 
info@payasamanpars.ir