اخبار

نوآوری و بومی سازی صنعت ریلی کشور توسط شرکت جنرال مکانیک

حسب نیاز تکمیل زیرساختهای کشور به خصوص در حوزه ساخت خطوط راه آهن، نیاز به ماشین آلات تخصصی و مکانیزه، یکی از پیش نیازهای اصلی در اجرای پروژه های روسازی راه آهن می باشد.
نظر به لزوم استفاده از فن آوری روز در زمینه اجرای روسازی خطوط راه آهن و تأمین ماشین آلات مکانیزه مورد نیاز و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی به ویژه تحقق جهش تولید و همچنین ضرورت و اهمیت تسریع در روند پروژه روسازی راه آهن میانه-اردبیل، شرکت جنرال مکانیک برای اولین بار در کشور اقدام به طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه جرثقیل پانل گذار و دستگاه کشنده نموده است.
دستگاه های مذکور نه تنها قابلیت رقابت با نمونه های مشابه خارجی را داشته، چه بسا در ابعاد فنی و اجرایی و با توجه به اقلیم منطقه و شرایط حاکم بر پروژه، بسیار کاراتر نیز خواهند بود.
پس از انعقاد قرارداد پروژه ساخت روسازی محور اردبیل – میانه که یکی از مگا پروژه های ریلی کشور می‌باشد، لزوم خرید و تجهیز شرکت جنرال مکانیک به ماشین آلات مکانیزه راه آهن اجتناب ناپذیر بود. لذا این شرکت در راستای افزایش ظرفیت ماشین آلات خود اقدام به خرید و ساخت دستگاه های ذیل نمود:
جرثقیل پانل گذار یک دستگاه زیرکوب یک دستگاه
کشنده دو منظوره ریلی – جاده ای دو دستگاه واگن بالاست ریز چهار دستگاه
واگن لبه کوتاه قرقره دار چهار دستگاه ماشین آلات سبک ریلی
 
در ادامه توضیح اجمالی درخصوص دو دستگاه بومی ساز که توسط شرکت جنرال مکانیک و با بهره گیری از دانش و تلاش و تخصص صنعتگران داخلی کشور طراحی شده است، ارائه می گردد:
 
1- جرثقیل پانل گذار:
برای اولین بار در کشور و به منظور افزایش کیفیت روسازی و سرعت ریل گذاری در پروژه های راه آهن، شرکت جنرال مکانیک اقدام به بومی سازی دستگاه مذکور نمود. این دستگاه می تواند روزانه بالغ بر 600 متر طول خط گذاری با کیفیت روز دنیا را انجام داده که در عملیات نصب خط روسازی راه آهن نٌرم بسیار بالایی محسوب می شود.
دستگاه مذکور به طول دهانه 11 متر به همراه دو کنسول 10 متری در دو طرف بوده که وظیفه جابجایی و نصب کوپلاژ 18 متری راه آهن به وزن حدودی 13 تن را به عهده دارد.
 
 
2- دستگاه کشنده دو منظوره ریلی – جاده ای:
یکی از اصلی ترین دستگاه های مکانیزه خطی راه آهن، دیزل و یا کشنده ریلی می باشد که با توجه به شرایط اقلیمی پروژه راه آهن اردبیل – میانه و لزوم جابجایی ریلی و جاده ای عملیات پروژه، شرکت جنرال مکانیک نسبت به بومی سازی این دستگاه اقدام و از توان متخصصان داخلی برای طراحی و ساخت این دستگاه استفاده نموده است.
این دستگاه قادر است باری معادل 600 تن را در شیب صفر جابجا نماید که معادل جابجایی 10 واگن بالاست ریز و یا 6 واگن لبه کوتاه قرقره دار با ظرفیت هر واگن 5 عدد کوپلاژ 18 متری می باشد.
 
 
مقایسه اقتصادی
با عنایت به جمیع توضیحات فوق، ساخت دستگاه های مذکور نه تنها سندی دال بر خودباوری ملی در کشور خواهد بود، بلکه توانسته است صرفه جویی ارزی و ریالی معادل 85 تا 90 درصد ایجاد نماید. به عبارتی قیمت تمام شده دستگاه جرثقیل پانل گذار 10 الی 15 درصد معادل خارجی آن می باشد.
 
نتیجه گیری:
شرکت جنرال مکانیک یکی از شرکتهای پیشتاز در حوزه زیرسازی و روسازی صنعت ریلی کشور می باشد و با توجه به خرید و تجهیز ماشین آلات تخصصی مکانیزه ریلی که در بخش قبلی توضیح داده شد، این شرکت را می‌توان یکی از بزرگترین شرکتهای ریلی ایران در نظر گرفت که توانایی خط گذاری سالانه بالغ بر 150 کیلومتر را دارد.
 
تجربیات ریلی شرکت جنرال مکانیک:
اهم فعالیتهای ریلی شرکت جنرال مکانیک در سنوات گذشته به شرح ذیل می باشد:
1- احداث زیرسازی راه آهن محور ری – بهرام به طول 18 کیلومتر
2- احداث روسازی دوخطه راه آهن تهران – گرمسار و کمربندی قم به طول 285 کیلومتر که بالغ بر 150 کیلومتر آن تحویل گردیده است.
3- احداث زیرسازی و روسازی راه آهن محور شمسی – میبد – ارژنگ به طول 28 کیلومتر
4- احداث زیرسازی و روسازی راه آهن محور بیسیم – گلدانه به طول 18 کیلومتر
5- احداث زیرسازی و روسازی راه آهن محور آبیک – قزوین به طول 51 کیلومتر
6- احداث روسازی راه آهن میانه – اردبیل به طول 217 کیلومتر (در دست اجرا)
 
 
 
 
 
 
 
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۲۰
تعداد بازدید : ۲,۲۹۱

  • گزارش ریلی جنرال

  • گزارش ریلی جنرال

  • گزارش ریلی جنرال

Loading

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


نشانی : تهران ، بزرگراه رسالت ، نرسیده به بلوار آفریقا ، بنیاد مستضعفان ، ساختمان مرکزی ،     طبقه دهم
 
تلفن : ۸۸۸۸۰۲۲۵ ، ۵-۸۸۷۹۸۲۴۴
 
کد پستی : ۱۵۱۹۶۱۳۵۴۰
 
info@payasamanpars.ir