اخبار

آئین بهره برداری آزمایشی از طولانی ترین تونل خاورمیانه در منطقه 2 آزادراه تهران - شمال

تونل البرز بعنوان طولانی ترین تونل خاورمیانه واقع در منطقه 2 آزادراه تهران - شمال صبح روز 5شنبه مورخ 1400/05/07 مصادف با عید سعید غدیر خم با حضور ویدئو کنفرانسی ریاست محترم جمهوری به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید.
در این مراسم آقای دکتر روحانی - رئیس‌جمهور محترم - پس از شنیدن گزارش رئیس محترم بنیاد مستضعفان، با تقدیر از عملکرد وی اظهار کرد: آقای فتاح چه در دوره مسئولیتشان در کمیته امداد و چه در دوره فعلی که ریاست بنیاد مستضعفان را بر عهده دارند، تلاش بسیاری برای پیگیری مسئولیتهایشان داشتند.
دکتر روحانی با بیان اینکه احداث آزادراه تهران - شمال جزء سخت‌ترین پروژه های کشور بوده است، گفت: پروژه آزادراه تهران -شمال پروژه سنگینی است که خوشبختانه با تلاشهای بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی، بخشهای مهمی از آن تکمیل شده است.
رئیس جمهور پس از صدور دستور بهره‌برداری آزمایشی از مسیر رفت تونل البرز در منطقه ۲ آزادراه، از مسئولان وزارت راه و شهرسازی خواست تا هرچه سریعتر عبور مردم از این تونل انجام شود. وی همچنین خاطرنشان کرد که انشاءالله باقیمانده این پروژه در دولت آینده تکمیل خواهد شد.
آقای مهندس فتاح - رئیس محترم بنیاد مستضعفان - نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان هم سرمایه‌گذار این پروژه بوده و هم پیمانکار آن، افزود: هم ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری پروژه را بنیاد تقبل کرده است (همانطور که در مناطق 1 و 4 آزادراه نیز به همین شکل بوده است) و هم شرکتهای جنرال مکانیک و ملی ساختمان که از شرکتهای وزین در عرصه عمرانی هستند، پیمانکار این پروژه بوده‌اند. وی در ادامه افزود: به نرخ امروز حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای احداث تونل البرز و ورودی و خروجی این تونل هزینه شده است.
وی با تاکید بر سختی اجرای این پروژه گفت: این تونل در سازند البرز و کندوان احداث شده که از پیچیده‌ترین سازند‌های زمین شناسی کشور است. چرا که این سازند‌ها جزء سازند‌های ریزشی است و این موضوع باعث سختی بیشتر کار در این پروژه بود. لذا امروز یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های تونل‌سازی در غرب آسیا به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین تونل البرز در ترازی معادل ۳۰۰ متر پایین‌تر از تونل کندوان حفاری و احداث شده است؛ بطوریکه ابتدا و انتهای این تونل ۷۰ متر اختلاف ارتفاع دارند که توانستیم این اختلاف تراز را با یک شیب ملایم به سمت چالوس بشکنیم.
رئیس محترم بنیاد مستضعفان در ادامه با اشاره به حذف گردنه‌های کندوان با بهره‌برداری از تونل البرز، گفت: مسافران تهران به شمال، ۸۳ سال مجبور به عبور از تونل کندوان بودند و بیش از ۶۰ سال تردد در این تونل بصورت یکطرفه انجام می‌شد و ۲۳ سال قبل تونل کندوان تعریض شد و تردد بصورت دوطرفه انجام شد؛ اما تردد در این تونل به واسطه موقعیت جغرافیایی آن، در زمان بارشهای جوی و در فصل زمستان بسیار سخت بود.
آقای مهندس فتاح همچنین با یادآوری افتتاح و بهره برداری از منطقه 1 آزادراه تهران - شمال در اسفندماه سال 98، اظهار داشت: تکمیل و بازگشایی منطقه 1 آزادراه باعث ارتقاء قابل توجه امنیت تردد در مسیر تهران به شمال و همچنین رضایت مسافران در این مسیر شده است. 
ریاست محترم بنیاد در پایان تاکید کرد: مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال به لطف خداوند تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود و تا امروز ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه محقق شده است.
شایان ذکر است تونل البرز که با اتکا به دانش فنی و مهندسی و توان اجرایی متخصصان و مهندسان ایرانی حفاری و احداث شده است، طولانی ترین تونل آزادراهی در منطقه غرب آسیا به شمار می آید که طولی معادل 6400 متر دارد و با بهره برداری از مسیر رفت آن، 5 کیلومتر از مسیر تردد در جاده قدیم کرج - چالوس کاسته می شود.
گفتنی است مجموعه تونل البرز متشکل از 3 رشته تونل طولی شامل تونلهای رفت و برگشت و دسترسی است. قطر تونل اصلی ۱۳ متر و هر ۵۰۰ متر پارکینگ در نظر گرفته شده است. از مزایای احداث این تونل می توان به افزایش سرعت و کاهش زمان تردد، کاهش مصرف سوخت و کاهش آمار تصادفات و ریسک سوانح جاده ای به واسطه حذف کامل گردنه های پر پیچ و خم و برفگیر کندوان از مسیر اشاره کرد. 
از دیگر ویژگیهای این تونل، نصب جت‌فن‌های پرقدرت دمنده و مکنده، دارا بودن سقف دوم کاذب برای جداسازی هوای پاک از آلوده، و همچنین بهره مندی از سیستم حساس برای انواع گازها، مهار آتش، تهویه هوا و مدیریت هوشمند ترافیک می ‌باشد.
شایان ذکر است شرکتهای جنرال مکانیک و ملی ساختمان (از مجموعه شرکتهای تابعه هلدینگ پایا سامان پارس)، در زمره پیمانکاران اصلی و تأثیرگذار در عملیات احداث این اَبَرپروژه ملی بوده اند.
 
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۲
تعداد بازدید : ۱,۰۶۹

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

Loading

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


نشانی : تهران ، بزرگراه رسالت ، نرسیده به بلوار آفریقا ، بنیاد مستضعفان ، ساختمان مرکزی ،     طبقه دهم
 
تلفن : ۸۸۸۸۰۲۲۵ ، ۵-۸۸۷۹۸۲۴۴
 
کد پستی : ۱۵۱۹۶۱۳۵۴۰
 
info@payasamanpars.ir