اخبار

آئین اتمام عملیات حفاری طولانی‌ترین تونل راهی خاورمیانه در آزادراه تهران – شمال

طی مراسمی در روز شنبه مورخ 97/7/14 با حضور آقایان دکتر آخوندی (وزیر محترم راه و شهرسازی)، مهندس سعیدی‌کیا و هیأتهای همراه، عملیات حفاری تونل شرقی البرز در منطقه 2 آزادراه تهران - شمال رسماً به پایان رسید.
در این مراسم که آقایان مهندس خواجه دلویی (معاون توسعه ساختمان بنیاد)، دکتر خادمی (مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل)، تعدادی از معاونین وزیر راه و شهرسازی، استانداران البرز و تهران، مهندس شاهسواری (مدیر عامل هلدینگ پایا سامان پارس) و مهندس خیّر (مدیر عامل شرکت جنرال مکانیک به عنوان شرکت پیمانکار پروژه) نیز حضور داشتند، حفاری این تونل که همزمان از 2 جبهه شمالی و جنوبی در حال اجرا بود، به یکدیگر متصل گردید تا عملیات حفاری در طولانی‌ترین تونل راهی خاورمیانه به پایان برسد. 
در این مراسم، رئیس محترم بنیاد مستضعفان با اشاره به اتفاق بزرگی که در آزادراه تهران - شمال رخ داده است، تأکید کرد که این پروژه مهم در طول 4 سال گذشته با شکل‌گیری یک اراده مشترک و همراهی مدیریتی، پیشرفت قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. وی با بیان اینکه سرعت پیگیری این پروژه در طول سالهای گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است، افزود: خوشبختانه در کنار سرعت گرفتن تکمیل پروژه، دانش فنی و مهندسی پیمانکاران ایرانی نیز در طول این مدت به طور قابل توجهی ارتقاء پیدا کرده که می‌تواند برای سایر طرحهای زیربنایی و عمرانی کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته مهندس سعیدی‌کیا، در طول این سالها آزادراه تهران - شمال به یک دانشگاه عملیاتی و اجرایی تبدیل شده که اتفاقات منحصر به فردی در مسیر اجرای آن رخ داده است.
همچنین در این مراسم، وزیر محترم راه و شهرسازی ضمن عرض خداقوت به تمامی دست‌اندرکاران پروژه احداث آزادراه تهران - شمال، اظهار داشت: این پروژه یک پروژه خاص و منحصر به فرد با بکارگیری فناوریهای نوینی همچون اجرای روسازی بتنی است که بزرگترین پروژه مهندسی ایران محسوب می‌ شود و در طول تاریخ مهندسی ایران بی‌سابقه است و پس از پایان عملیات اجرایی و بهره ‌برداری از این پروژه، ملت ایران شاهد خواهند بود که اثر مهندسی فوق‌ العاده‌ای خلق شده و مردم خواهند دید که چه کار با عظمتی صورت گرفته و مهندسان ایرانی توانسته ‌اند چه اقدامات بزرگی را اجرایی کنند و چه افق روشنی پیش روی آنها قرار دارد.
دکتر آخوندی در ادامه افزود: در قطعه دوم آزادراه تهران - شمال که طول آن ۲۲ کیلومتر است، ۶۷ درصد کار از نوع پل یا تونل است که برای ساخت هر یک از آنها نیاز به کارهای مهندسی و برنامه ‌ریزی گسترده وجود داشته است. تنها برای هر تونل نیاز به برنامه ‌ریزی مجزا برای سیستم تهویه، سیستم آب زیرزمینی و سیستم کنترل گازهای آلاینده وجود دارد که خوشبختانه تمامی آنها به دست پیمانکاران ایرانی ساخته شده است.
در انتهای این مراسم نیز از عوامل اجرایی پروژه مذکور، توسط مقامات و مسئولین حاضر در مراسم تقدیر و تجلیل بعمل آمد.
شایان ذکر است مجموعه تونل البرز متشکل از 3 رشته تونل طولی به طول 6400 متر شامل تونلهای رفت و برگشت و دسترسی است. قطر تونل اصلی ۱۳ متر و هر ۵۰۰ متر پارکینگ در نظر گرفته شده است. از مزایای احداث این تونل می توان به افزایش سرعت و کاهش زمان تردد، کاهش مصرف سوخت و کاهش آمار تصادفات بواسطه حذف کامل ارتفاعات کندوان و گردنه های برفگیر از مسیر اشاره کرد. 
از دیگر ویژگیهای این تونل، نصب جت‌فن‌های پرقدرت دمنده و مکنده، دارا بودن سقف دوم کاذب برای جداسازی هوای پاک از آلوده، و همچنین بهره مندی از سیستم حساس برای انواع گازها، مهار آتش، تهویه هوا و مدیریت هوشمند ترافیک می ‌باشد.
 
۲۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۵:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۱۴۵

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

  • تونل البرز

Loading

نظرات بینندگان


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


نشانی : تهران ، بزرگراه رسالت ، نرسیده به بلوار آفریقا ، بنیاد مستضعفان ، ساختمان مرکزی ،     طبقه دهم
 
تلفن : ۸۸۸۸۰۲۲۵ ، ۵-۸۸۷۹۸۲۴۴
 
کد پستی : ۱۵۱۹۶۱۳۵۴۰
 
info@payasamanpars.ir